poniedziałek, 29 października 2012

Orzechowo-dyniowa krajanka



W sezonie dyniowym i ja nie mogłam oprzeć się dyniowym wypiekom. Popełniłam więc orzechowo-dyniową krajankę z serem od Doroty (przepis troszkę zmieniłam).
Powiem sczerze, że ta dynia w wydaniu sernikowym nie za bardzo przypadła mi do gustu, w przeciwieństwie do męża i córki, którym bardzo smakowała.
Już chyba bardziej lubię dynię w wydaniu babkowym, a najbardziej to chyba lubię dynię na słono…

Mimo to, zapraszam wszystkich fanów dyni na orzechowo-serowo-dyniową krajankę)


Orzechowo-dyniowa krajanka


Składniki na ciasto:
• 1/2 szklanki mąki pszennej
•  ½ szklanki mąki krupczatki
• 1/2 szklanki jasnego brązowego cukru
• 115 g zimnego masła, pokrojonego na kawałki
• szczypta soli
• 1 szklanka orzechów włoskich (drobno posiekanych)
• 3/4 szklanki płatków owsianych, u mnie mieszanka muesli

W misce kruszymy na kruszanke wszystkie składniki. 1 szklankę powstałych okruszków odkładamy. Resztą okruszków wylepiamy dno formy ( u mnie okrągła 22 cm)( dno formy uprzednio wyłożone papierem do pieczenia). Podpiekamy na lekko rumiany kolor, przez około 15 minut w temperaturze 180ºC.

Odłożone okruszki rozsypujemy na płaskiej blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy w tej samej temperaturze do lekkiego zrumienienia, mieszając od czasu do czasu, około 10 minut. Wyjmujemy z piekarnika i studzimy.

W międzyczasie przygotowujemy masę serowo - dyniową.

Składniki na masę serowo - dyniową:
• 250 serka ( u mnie ricotta)
• 3/4 szklanki puree z dyni- (ugotowanej wcześniej na parze, lub w garnku u grubym dnie)
• 1/2 szklanki cukru
• 1 jajko
• 1½ łyżeczki cynamonu
• 1 łyżka drobno pokrojonej kandyzowanej skorki pomarańczowej
• 1 łyżka mąki ryżowej
 Składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

Wszystkie składniki miksujemy na gładką masę. Wylewamy na ciepły spód. Pieczemy około 20/25 minut, aż masa się zetnie na środku a brzegi zaczną się lekko unosić.

Na wierzch:
• 1 szklanka gęstej kwaśnej śmietany
• 2 łyżki cukru
• kilka kropel ekstraktu z wanilii

Wszystkie składniki mieszamy i rozprowadzamy po gorącym cieście. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy dodatkowe 5 minut. Ciasto studzimy.
Zimne ciasto posypujemy upieczonymi okruszkami.
Chłodzimy w lodówce przez minimum 4 godziny.

Smacznego :-)




2 komentarze:

  1. Nie jestem miłośniczką dyni, ale ciacho wygląda baardzo zachęcająco i smakowicie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Krajanka wygląda przepysznie :) Sama jestem ciekawa jak by mi zasmakowała masa serowo-dyniowa bo nie miałam jeszcze okazji próbować :)

    OdpowiedzUsuń