poniedziałek, 26 maja 2014

Wytrawne risotto z truskawkami, z olejem rzepakowym


Tak, tak! Nie przesłyszeliście się risotto z truskawkami na słono! W sobotę po raz pierwszy je przygotowałam, choć jadłam już parę ładnych lat temu w restauracji, a że lubię kuchenne eksperymenty to się na nie skusiłam. Mojemu M. tak bardzo smakowało, że się nim delektował, natomiast dzieci “podziubały” …. chyba dlatego, że widziały te truskawki, ponieważ w smaku wyszło bardzo pyszne.

Risotto di fragole to bardzo delikatne i wyrafinowane “primo piatto” (pierwsze danie), które łączy kremowość ryżu z wyjątkowym smakiem, zapachem i kolorem truskawek. To doskonała propozycja zarówno na lekki obiad w upalne dni, jak i, na elegancką kolację.   

Do tego risotta użyjemy dojrzałych i słodkich truskawek gruntowych, a przygotujemy dokładnie jak każde inne risotto. Nie bójmy się szokująco wyglądających połączeń. Zaręczam, że lekko kwaskawe truskawki świetnie komponują się z podsmażoną cebulą i aromatycznym parmezanem.  Uważajcie tylko na sól, bo za słone nie będzie zbyt dobre, a parmezan też jest słonawy. Ja, sól dodawałam stopniowo, pod koniec.   



Namawiam serdecznie do zrobienia, przekonacie się jaki ma smak.

Do przygotowania tego risotta użyłam oleju rzepakowego, który jest naturalnym źródłem kwasów omega – 3, a skład tych  kwasów i witamin zawartych w oleju, korzystnie wpływa na nasze zdrowie. A przecież chcemy być zdrowi!

Wytrawne risotto z truskawkami, z olejem rzepakowym

Składniki na 4 osoby:

350 g ryżu na risotto
3 łyżki oleju rzepakowego
½ cebuli
3/4 szklanki białego półwytrawnego wina
400 g dojrzalych truskawek
ok ¾ litra wywaru warzywnego ( w ostateczności gorąca woda i troszke warzywka)
60 g startego parmezanu
1 łyżka masła
1/3 szklanki smietanki
sól do smaku

Wykonanie:
Truskawki myjemy i kroimy w kostkę. Zostawiamy cztery ładne sztuki na dekorację.

Olej rzepakowy pogdrzewamy w dużym, niskim rondlu. Dodajemy pokrojoną cebulę. Smażymy, aż cebulka stanie się złocista. Dodajemy ryż i prażymy przez 1 minutę.



Często mieszamy. Dodajemy wino i pozwalamy mu wyparować. Dodajemy pokrojone truskawki i łączymy z ryżem. Dodane truskawki powinny puścić sok, a gdy ryż go wchłonie zaczynamy dodawać małymi porcjami gorący wywar. 
Łyżką wazową wlewamy do ryżu porcję bulionu i mieszamy do całkowitego wchłonięcia. Często mieszamy. Powtarzamy czynność czekając, aż bulion się wchłonie, po każdym kolejnym dolaniu.


Risotto będzie gotowe po około 18 minutach. Jego konsystencja powinna być kremowa, a ziarna sypkie, całe i al’dente. Wtedy zdejmujemy naczynie z ognia, dodajemy sól, łyżke masła, śmietankę, starty parmena, mieszamy i zostawiamy pod przykryciem na 1 minutę,  do połączenia się smaków.    

Podajemy risotto gorące, dekorujemy truskawką. 

Smacznego!!

Milion smaków truskawek Zastąp słoik pysznym daniem - II edycja

4 komentarze:

  1. wygląda bardzo smacznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo zaskakujące połączenie, aż ciężko mi sobie wyobrazić jak smakuje- nie pozostaje mi nic innego jak przyrządzić takie risotto w swojej kuchni! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To risotto to dla mnie totalne zaskoczenie :)
    Strasznie mnie intryguje ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. @Justyna, dziekuje jest pyszne))

    @Kraina miodem plynaca, zapewniam, ze jest delikatne, o lekko winno-kwaskowym smaku i truskawkowym aromacie. Jest zdecydowanie wytrawne i wcale nie mdle.

    @Paulina, jest inne, bo to jednak owoce. Proponuje zrobic na sprobe z dwoch garstek ryzu. Lubie owoce w wytrawnym risotto, kiedys zrobilam z pomaranczami i wyszlo obledne) Dziekuje , ze wpadlas))

    OdpowiedzUsuń